Fa algun temps l’Institut Geogràfic Nacional va penjar en obert tot el capital de fotografies aèries i documents cartogràfics que conserva. A la web http://fototeca.cnig.es/ es pot consultar lliurement la documentació sobre qualsevol lloc de la nostra península i descarregar les imatges en PDF, fins i tot imprimir-les en gran qualitat. En el cas de la fotografia de 1956 hem tret la imatge del visor de la fototeca de l’Institut Geogràfic Valencià. Recomanem també este visor.

Per suposat, nosaltres vam anar a buscar les fotografies aèries del nostre poble; amb elles podem assistir a la seua transformació en els últims 73 anys, uns canvis urbanístics i agronòmics que han suposat també un canvi d’època —pràcticament de civilització.

Amb esta informació hem construït un GIF, és a dir, una animació que es repeteix en bucle infinitament. També es poden contemplar les fotografies aèries amb calma més avall, amb algunes observacions que s’hauran d’anar ampliant entre totes i tots.

Podeu veure les fotos en gran clicant sobre elles.

1. Vol Americà Sèrie A o Projecte “Casey Jones”: 1945-1946

La primera foto aèria de què tenim constància, datada en diumenge 30 de setembre de 1945 i feta cap a migdia. Veiem que falta el Seminari, i que el Mas de Cuesta destaca en un context d’horta; tanmateix si ens fixem veurem que entre els bancals ja es veuen els fonaments centrals en forma de creu. Al nord i a l’est de la població es veuen els nombrosos rajolars, a ponent la fàbrica de sacs i al sud la de mistos. En els camps veiem alternar bancals d’horta amb altres amb arbrat -possiblement tarongers, que era la principal font de divises de l’Estat-.

Són imatges del vol fotogràfic de l’Espanya peninsular, realitzat en els anys 1945-46 per l’Army Map Service dels EUA, també anomenat vol Americà Sèrie A o vol “Casey Jones”. Les imatges han estat cedides pel Centre Cartogràfic i Fotogràfic de l’Exèrcit de l’Aire (CECAF) al Centre Nacional d’Informació Geogràfica (CNIG) de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN).

«El vol, ens diu José Luis Benito al seu blog sobre botànica i paisatgisme (https://jolube.wordpress.com/), va sorgir de la necessitat que tenien els Aliats, després de desembarcar a Normandia al juny de 1944, de comptar amb una cartografia adequada del territori europeu. El projecte es va proposar al mes d’octubre d’aquest mateix any, però no es va poder dur a terme fins a la derrota final d’Alemanya per l’elevat nombre d’aeronaus requerit (Pérez Álvarez, 2013).

«Són les forces aèries dels EUA (USAF) i Regne Unit (RAF) les que dissenyen el projecte “Casey Jones” 1, qualificat com d’Alt Secret, per realitzar un vol fotogramètric de gran part d’Europa i nord d’Àfrica. Els EUA veien a Espanya com un territori clau per la seva incapacitat bèl·lica i situació geoestratègica, per la qual cosa intentaran arribar a acords puntals en un equilibri estratègic d’acords i hostilitats basats en la desproporció de forces en els quals van oferir millores d’aeroports i més tard el propi vol fotogramètric “Sèrie A”, a canvi d’establir una base aliada davant l’imminent inici de l’anomenada “Guerra Freda”.

«El vol de 1945-1946 o Project Casey Jones, per la seva antiguitat i àmplia cobertura nacional, és el vol aerofotogràfic de major interès històric disponible a Espanya i altres països europeus. Si bé la seva precisió mètrica és menor que la dels vols de la dècada dels cinquanta a causa de la càmera emprada i a la seua menor escala. És la imatge aèria més antiga del país, d’aquí el seu valor.

«Gràcies als grans avenços duts a terme pel bàndol aliat en la tecnologia per al reconeixement aeri durant la guerra, EUA disposava de la logística necessària per a realitzar un vol estereoscòpic de precisió mitjançant navegació Doppler dels avions, basada en estacions receptores fora d’Espanya. S’estima que els EUA van realitzar més de 171 milions de fotografies aèries durant aquest període. El vol Sèrie A va començar entre febrer i març de 1945, al principi sense comptar amb Franco, desviant els avions nord-americans de les rutes autoritzades acordades en 1943 per al transport militar entre Gibraltar i Istres a França; i posteriorment en una segona fase des de febrer a setembre de 1946, després d’arribar a acords amb Espanya, quan ja coneixien el projecte, a canvi de cedir aquest material gratuït i permetre el control dels vols mitjançant caces espanyols.

«Els treballs es van realitzar intensament sota condicions poc idònies, lluny dels equinoccis, amb un sistema de navegació doppler que requeria d’un vol inicial en què després d’un llarg procés de càlculs es planificaven per als successius dies diverses passades seguides que devien solapar per crear els estèreo (visió en tres dimensions).

«Característiques tècniques del material gràfic

«El vol es componia originalment de 435 rotllos de pel·lícula, la meitat només estan disponibles a positius (pitjor qualitat). Cada full 1: 50.000 té una mitjana d’entre 25 i 30 fotogrames de 23cm x 23cm realitzats mitjançant 4 passades horitzontals (Est-Oest) i 7 a 9 fotogrames per passada. Els fotogrames no tenen les dades d’altímetre, hora, dades de vol, de la càmera i del seu focal. S’estima que han estat realitzats entre 6000 m i 8000 m d’altitud amb una focal d’entre 150 i 155 mm, aconseguint una escala real d’aproximadament 1: 45.000.»

2. Vol Americà Sèrie B: 1956-1957

Fotos preses dissabte 12 de maig de 1956. Durant els deprimits anys de postguerra no hi hagué moltes opcions per a fer transformacions urbanes o industrials. Tret de la construcció del Seminari no veiem canvis importants, només algun edifici al voltant del casc urbà.

3. Vol Interministerial: 1973-86

En esta imatge no figura la data de vol, només que es va realitzar entre 1973 i 1986. Han passat dos dècades des de la foto anterior caracteritzats pel “desarrollisme” econòmic. En un terme reduït com el d’Alfara no tenim espai per a grans transformacions del territori o dels usos del sol. Tot i això, veiem per exemple que s’ha construït tota la banda dreta de la via del trenet, o que s’ha urbanitzat l’espai entre San Diego i el poble. Quant als cultius, pareix que ha augmentat el nombre de parcel·les dedicades a tarongers.

4. Vol Nacional: 1980-1986

De nou tenim una fotografia sense data de realització. El període abastat és, a més, molt poc precís, perquè a més coincideix amb el del vol anterior. Tot i això s’aprecia que este és posterior per nombrosos detalls visibles a llevant i al nord del casc urbà, és a dir, per la construcció d’edificis i l’aparició de solars. Tot i que és una de les pitjors fotografies de la col·lecció en tant a qualitat d’imatge, s’aprecia més definició en els bancals de tarongers i un lleuger creixement en el nombre d’estos en detriment dels cultius d’horta. Malgrat la poca qualitat de la imatge, ja creiem reconèixer la presència del col·legi Sant Joan de Ribera.

5. Vol quinquenal: 1998-2003

Fotografia del diumenge 7 de novembre de 1999. Ací ja veiem com s’està urbanitzant el terreny d’horta; d’una banda al sud-est de la població, tocant la CV-304, a on veiem clarament definir-se el poliesportiu El Paretó, amb camp de futbol, piscina i diverses pistes. De l’altra banda, al nord, la construcció de blocs d’habitatges baix del Camí de Rafelbunyol o de pavellons on abans hi havia camps de cultiu. Intuïm que comencen a desaparèixer els grans solars dels rajolars.

6. Vol PNOA 2006

Dimecres 26 de juliol de 2006. Són els anys del boom urbanístic, tot l’espai comprés entre el Camí de Rafelbunyol, el barranc de Carraixet, la CV-304 i la via del Metro està urbanitzat, s’han acabat els carrers i els solars estan disponibles. Ja no queden cultius dins del recinte. A més a més s’ha fet el bot al sud de la CV-304 i veiem una gran explanada en vies d’urbanitzar-se. També ha aparegut un nou element: les rotondes.

7.  Vol PNOA 2010

Diumenge 8 d’agost de 2010. En els quatre anys que van des de la foto anterior s’ha aprofitat molt bé el temps (tot i la crisi de 2008), ja veiem urbanitzat l’espai al sud de la CV-304 i els antics pavellons dels rajolars han desaparegut definitivament; nous carrers dibuixes línies geomètriques al llarg de tot el recorregut del Carraixet.

8. Vol PNOA 2015

Dimarts 26 de maig de 2015. Efecte provablement de la crisi de 2008, la novetat d’esta imatge és que hi ha poques novetats. Els solars estan urbanitzats amb tots els equipaments, però no hi ha més edificis construïts. Al voltant de San Diego s’han tombat alguns edificis i s’han marcat carrers, però no es veu senyal enlloc d’iniciativa privada.

9. Vol PNOA 2018

3 de juliol de 2018. De nou veiem poc de moviment urbanístic, amb edificis construïts al nord de la població —carrer Ramón y Cajal, per exemple— però sense un creixement poblacional o econòmic com el que, possiblement s’esperava.

Títol Fotos aèries d’Alfara, 1945-2018
Fonts Institut Geogràfic Nacional i Institut Geogràfic Valencià
Data de publicació Divendres 11 de juny de 2021
0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.